Foto:UNDP
Podgorica, 4. decembar 2024. – Digitalizacija je pokretač društvenog i ekonomskog
napretka, sredstvo za unapređenje kvaliteta života građana i građanki i temelj za efikasniju,
inkluzivniju i moderniju javnu upravu, što su pokazali i rezultati projekta „E-usluge i digitalna
infrastruktura kao odgovor na COVID-19“.
Projekat, čiji je završetak danas obilježen u holu tehničkih fakulteta Univerziteta Crne Gore,
finansirala je Evropska unija, a sproveo Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Crnoj
Gori, u saradnji sa Ministarstvom javne uprave. Projekat je imao za cilj osnaživanje digitalne
transformacije Crne Gore, te postavljanje temelja za dugoročni razvoj.
Kroz završni događaj je prikazana i interaktivna izložba QR kodova, kroz koju su posjetioci i
posjetiteljke mogli saznati više o razvijenim elektronskim uslugama i rezultatima projekta,
među kojima su novi portal e-Uprave, portal Otvorenih podataka, napredni e-servisi
namijenjeni roditeljima i studentima, digitalizovani servisi iz oblasti kulture, kao i brojne druge
usluge koje karakterišu inovacije u digitalnom upravljanju.
Projekat, koji je sprovođen od 2021. godine, ubrzao je digitalizaciju javnog sektora. Kreirano
je više od 45 novih elektronskih usluga dostupnih građanima i građankama, nevladinom
sektoru, akademskoj i poslovnoj zajednici, uključujući jednostavan i brz upis djece u vrtiće,
škole i fakultete. Uspješnost ovih inicijativa pokazuje podatak da je čak 90% studenata i
studentkinja upisalo fakultet online od uvođenja ove usluge. Portal e-Uprava omogućio je
jednostavan pristup ključnim uslugama, a servisi za nevladine organizacije, političke partije i
sektor kulture su posebno razvijeni, skraćujući vrijeme i štedeći novac korisnika i korisnica.
Dalje, jačanje institucionalnih kapaciteta kroz obuku nove generacije stručnjaka u javnoj
upravi u oblastima digitalnog upravljanja i sajber bezbjednosti, opremljenost institucija na
lokalnom i centralnom nivou tehnologijom i ekspertizom, te primjena vještačke inteligencije u
donošenju odluka i pružanju usluga – dio su rezultata ovog uspješno sprovedenog projekta.
Više od polovine građana i građanki Crne Gore upoznato je sa postojanjem elektronskih
usluga.
Ministar javne uprave, Marash Dukaj istakao je da razvoj digitalne transformacije nije
moguć bez stalne međuinstitucionalne saradnje, te kontinuiranog, predanog rada i truda,
zahvaljujući kojima danas možemo govoriti o razvijenim i implementiranim prioritetnim
elektronskim uslugama.
„Unapređenje elektronske uprave u Crnoj Gori zahtijeva kontinuitet, ne samo zbog potrebe
usklađivanja sa zakonskim regulativama i praksom EU, već i stalnog usklađivanja sa IT
PROGRAM UJEDINJENIH NACIJA ZA RAZVOJ
SAOPŠTENJE ZA MEDIJE
rješenjima, koja se brzo unapređuju. Krajnji cilj ovog projekta zacrtan je na početku –
podizanje svijesti građana i privrede o prednostima korišćenja digitalnih servisa. Smatram da
su zacrtani ciljevi postignuti, ali da na putu stvaranja otvorene i održive elektronske uprave u
Crnoj Gori, imamo još dosta posla”, kazao je Dukaj.
Stalna predstavnica UNDP-a u Crnoj Gori, Ekaterina Paniklova, poručila je da je ovaj
projekat najbolji primjer kako se, uz snažnu podršku i partnerstvo, vizija pretvara u konkretne
rezultate. Podsjetila je da je prpojekat odgovorio na hitne potrebe društva u jeku pandemije
COVID-19, postavljajući temelj za modernizaciju javne uprave.
„Rezultati ovog projekta postavljaju temelje za društvo koje je inkluzivno, efikasno i sigurno,
ističući transformativni potencijal digitalizacije. Ovaj napor u skladu je sa posvećenošću
UNDP-a podsticanju održivih, etičkih i otpornijih digitalnih ekosistema koji nikoga ne
zapostavljaju. Kroz integraciju inovacija i održivosti, ova transformacija podržava reformu
javne uprave Crne Gore, ističući njenu usklađenost sa Ciljevima održivog razvoja i Agendom
2030. Pored toga, ona dodatno jača reformske obaveze zemlje prema EU, posebno kad je u
pitanju modernizacija javne uprave kroz digitalizaciju. Ove inicijative pokazuju da digitalna
transformacija nije samo alat za ekonomski rast i efikasnost javnih usluga, već i osnov
društvene otpornosti i osnaživanja u suočavanju sa budućim izazovima”, navela je Paniklova.
Ambasador Evropske unije u Crnoj Gori, Johan Satler, kazao je da urpkos izazovima i
preprekama kao što je bila pandemija i sajber napad, EU, UNDP i Vlada Crne Gore su uspjeli
da uspješno spovedu projekat i razviju više od 40 novih e-usluga.
„Danas gotovo svaki roditelj upisuje svoje dijete u vrtić putem interneta, a studenti više ne
čekaju u redovima za jednostavne administrativne poslove. Ove promjene mogu djelovati kao
sitnice, ali one predstavljaju primjer dobre uprave i odražavaju ono što građani očekuju od
svojih vlada. Ovo nije samo tehnologija – to je ulaganje u budućnost Crne Gore, budućnost
definisanu transparentnošću, inkluzivnošću i inovacijama, u skladu s onim što većina zemalja
EU već radi. U tom smislu, EU je bila i ostaje pouzdan partner Crne Gore. Kroz instrumente
poput IPA, Digitalne Evrope, Investicionog okvira za Zapadni Balkan (WBIF) i novih inicijativa
– Plana rasta i Reformske agende, pružamo podršku usklađivanju Crne Gore s EU
standardima i nudimo dosad neviđenu podršku reformskim naporima“, kazao je Satler.
Autor:Radiotitograd.me