Foto:MUP CG
U prošloj godini OKC 112 je koordinirao sa 50 akcija spašavanja u kojima su spašene 83 osobe, 66 stranih državljana-turista i 17 crnogorskih državljana. Primljeno je 210.000 poziva i bilo je 17.236 aktivnih slučajeva od kojih 8.529 za policijsku nadležnost, 6.686 za Hitnu pomoć, 1.870 za Službe zaštite i spašavanja i 151 iz nadležnosti Direktorata za zaštitu i spašavanje, saopšteno je iz Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP).
Evropski dan broja 112 – jedinstvenog broja za pozive u hitnim situacijama obilježava se 11. februara u cilju podizanja svijesti građana o njegovoj važnosti i načinu korišćenja.
“U Evropskoj uniji broj 112 je uveden Odlukom Vijeća evropskih zajednica 1991. godine kao jedinstvena tačka za prijem svih hitnih poziva, a u Crnoj Gori je uspostavljen 2008. godine od strane Ministarstva unutrašnjih poslova, Direktorata za zaštitu i spašavanje, gdje i danas funkcioniše u okviru Operativno komunikacionog centra 112. Broj 112 je značajan resurs sistema zaštite i spašavanja Crne Gore i njegovim uvođenjem Crna Gora je na svom evropskom putu ispunila obavezu koja je sa stanovišta bezbjednosti veoma značajna za građane i turiste”, kazali iz MUP-a.
Kako dodaju, najmodernije tehnologije i tehnički zahtjevi za broj 112 koje EU definiše kao standard su uvedeni i omogućeni građanima i turistima koji borave u Crnoj Gori od 2015. godine, od kada je u upotrebi CoordCom platforma za prijem poziva na broj 112 i aktiviranje hitnih službi.
“Ova moderna platforma omogućava operaterima da efikasno primaju i obrađuju hitne pozive, distribuiraju informacije nadležnim službama i optimizuju vrijeme reagovanja. Integracija sa naprednim servisima CoordCom značajno doprinosi efikasnijem odgovoru na hitne pozive i koordinaciji između službi zaštite i spašavanja, Uprave policije, Hitne medicinske pomoći i drugih relevantnih subjekata u sistemu zaštite i spašavanja”, rekli su iz MUP-a.
U prethodnom periodu OKC112 je, navode, implementirao napredne servise za lociranje pozivaoca u hitnim situacijama, Advanced Mobile Location (AML) za Android uređaje i eCall, automatski sistem poziva u slučaju saobraćajnih nesreća.
Iz MUP-a podsjećaju da OKC 112 pruža pozivaocima najbržu moguću pomoć u zavisnosti od hitne situacije koju prijavljuju, preko ovog broja pozivaoci mogu dobiti pomoć svih hitnih službi na teritoriji Crne Gore (Hitnu medicinsku pomoć, Službe zaštite i spašavanja i Policiju), kao i pomoć ostalih službi i operativnih ili specijalističkih jedinica u sistemu zaštite i spašavanja (Vojska, Uprava pomorske sigurnosti i upravljanja lukama, Gorske službe spašavanja, ronioci, lovci, kajakaši).
“Putem ovog broja se može pokrenuti SAR – akcija traganja i spašavanja i on je u funkciji 24 časa, sedam dana u nedjelji, 365 dana u godini, na cijeloj teritoriji države. Operateri službe 112 su profesionalno obučeni dispečeri koji primaju hitne pozive na više stranih jezika (engleski, italijanski, francuski, ruski i albanski), a prosječna brzina odgovora na hitne pozive službenika je ispod pet sekundi, što predstavlja evropski standard. Organizaciono postoje tri centra koji pokrivaju sjevernu, centralnu i južnu regiju države – OKC112 Bijelo Polje, OKC112 Podgorica i OKC112 Bar”, kazali su iz MUP-a.
Kao i prethodnih godina, i ove godine Dan evropskog broja 112 za hitne situacije obilježen je, dodaju, prezentacijom centara u Bijelom Polju i Baru učenicima osnovnih škola.
“Nastavljajući sa modernizacijom, u narednom periodu planirano je uvođenje sistema upozoravanja građana putem naprednih tehnologija, uključujući Cell Broadcast i SMS Based Location. Ovi sistemi omogućavaju brzo i efikasno slanje upozorenja građanima u slučaju prirodnih katastrofa, ekstremnih vremenskih uslova ili drugih kriznih situacija. Takođe, Direkcija 112 radi na razvijanju nove mobilne aplikacije 112 – „112MNE“ koja će biti dostupna građanima i turistima na iOS i android operativnim sistemima u toku 2025. godine”, dodaju u saopštenju.
Crna Gora se, ukazuju, time svrstava među zemlje koje koriste najnovija tehnološka rješenja u cilju zaštite svojih građana i efikasnog odgovora na hitne situacije.
“Ministarstvo unutrašnjih poslova nastavlja sa naporima ka daljem unapređenju ovog sistema, u skladu s evropskim standardima i najboljim praksama”, zaključili su iz MUP-a.
Izvor:CDM