Foto:Printscreen/X
Muzej u Australiji premjestio je Pikasove umjetničke radove u ženski toalet, što je jednog posjetioca navelo da ih tuži sudu za diskriminaciju zato što nije mogao da ih vidi na izložbi za koju je uredno platio kartu.
Dvije slike i crtež Pabla Pikasa prvobitno su predstavljeni u instalaciji „Lejdis londž” američke umjetnice i kustoskinje Kirše Kečele u Muzeju stare i nove umjetnosti u Tasmaniji (MONA) – koji je otvoren u decembru 2020. – „za sve i za sve dame”.
Muzej je ovu instalaciju označio kao „izuzetno raskošan prostor”, gdje žene mogu da se prepuste „dekadentnim grickalicama, otmenim kapicama i drugim damskim zadovoljstvima” koje služi muški batler dok razgledaju umjetnička djela u sobi obloženoj zelenim somotom.
Ali Muzeju je naređeno da prestane da zabranjuje ulazak „osobama koje se ne identifikuju kao dame“ nakon što je Tasmanijski građanski i administrativni sud u aprilu presudio da je prekršen australijski zakon iz 1998. godine o zabrani diskriminacije.
Kirše Kečele je u izjavi pred sudom istakla da je uskraćivanje muškarcima da uđu u misterioznu sobu zaista dio umjetnosti – dajući im osjećaj diskriminacije i isključenosti koje su mnoge žene iskusile kroz istoriju.
Pikasova djela su sada izložena u novoizgrađenom prostoru, sa potpuno funkcionalnim toaletom nazvanim „Ženska soba“, koji se nalazi u okviru umjetničkog prostora, rekla je autorka instalacije za Si-En-En.
„Dok ‘Lejdis londž’ prolazi kroz redizajn kako bi ispunio zahtjeve koja su potrebna za ponovno otvaranje, ja sam malo preuređivala prostor. Mislila sam da bi nekoliko toaleta u muzeju moglo da se promijeni. Malo kubizma u kabinama“, dodala je Kečele.
Kečele je u ponedjeljak na Instagramu objavila video i slike izmještenih radova i istakla da je rodno određen toalet takođe jedna od prvih inovacija koje je uveo ovaj muzej.
Ona je pozvala „sve dame“ da uživaju u novoj izložbi.
„Lejdis londž“ zatvoren
„Nikada ranije nismo imali ženski toalet u Moni, svi su bili uniseks. Ali onda je ‘Lejdis londž’ morao da bude zatvoren zahvaljujući tužbi koju je pokrenuo muškarac. I jednostavno nisam znala šta da radim sa svim tim Pikasovim djelima…”, napisala Kečele u objavi, koja je inače i supruga vlasnika muzeja, Dejvida Volša.
Džejsonu Lou, posjetiocu iz Novog Južnog Velsa, zabranjen je ulazak na izložbu „Lejdis londž“ 1. aprila 2023. Lo, koji je platio ulaznicu od 35 australijskih dolara (23 USD), smatra da je doživio direktnu rodnu diskriminaciju. Zato je podnio tužbu sudu.
Nakon presude, Kečele je rekla da će osporiti presudu u državnom Vrhovnom sudu i ponudila nekoliko mogućnosti za oživljavanje koncepta „Lejdis londža“.
Jedna od njenih ideja je bila i pronalaženje rupa u članu 27 Zakona o zabrani diskriminacije koji navodi izuzetke kada bi diskriminacija po osnovu pola bila dozvoljena. U međuvremenu, postavka je zatvorena kako ne bi bila dostupna i muškarcima.
Umjetnica je predlagala još nekoliko potencijalnih načina da se ponovo otvori „Lejdis londž“ kao crkva, škola, toalet i još mnogo toga, što je objavljeno na veb-stranici muzeja.
Izvor:RTCG